Je suis toujours avec ma question...
Je viens de lire cet article :
http://www.slrlounge.com/lightroom-lr5-lr4-hardware-performance-test-review/Single vs Dual CPU
Adobe has never claimed within their recommended hardware specifications that having two CPU processors in a computer can improve the performance in Lightroom. Before the test, we suspected from past experience that a single CPU with a higher individual clock speed would be faster than dual CPUs with a comparable combined clock speed. However, we wanted to get hard evidence to support this assumption.
Based on our test with both Lightroom 4 and 5, there is indeed no performance gain from having two CPUs. In fact, our single core machine with a faster individual clock speed significantly beat out dual CPU setups with similar combined clock speeds.
To conclude, as of right now with Adobe Lightroom 4 and Adobe Lightroom 5, you will get the best performance out of a single high-speed processor. Overclocking is also a valid option for advanced users to boost Lightroom performance.
Lightroom 4 vs Lightroom 5 Performance
Adobe Lightroom 4 is indeed faster than Lightroom 5 in all tests. Lightroom 5 was slower across the board from around 10-20% in comparison to Lightroom 4 when rendering 1:1 Previews, exporting and image-to-image Develop Module lag.
J'ai lu de ci de là des propos pareils comme quoi LR utilisait plus facilement le TurboBoost des processeurs que le partage des calculs entre les Core...
Du coup, les deux machines sont proches... Seul argument qui resterait : les performances dans le Futur. J'avoue que dans ce cas, je ne suis pas très accrocheur. Je risque de garder LR5 encore quelques temps (déjà que je ne l'ai pas encore) et il semble que monter la RAM est plus efficace. LR5 ne semble plus augmenter ses perfs au-delà de 12Go de Ram...
Je pense aussi que je préfère garder la différence pour passer au FX plus vite... Et puis, je ne passe pas des heures par jour sur LR donc... Ce n'est pas pour les quelques minutes (en temps/secondes cumulés) qui devrait m'influencer...
Allez, j'vais faire mon papa-qui-gère-en-bon-père-de-famille-et-ne-pas-crackosaurer...